close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

השלבים העיקריים בהתפתחות תינוקות (עד גיל שנה)

מערכת שורשטז טבת, תשפא31/12/2020

ללא ספק זוהי חוויה אמיתית לראות ולעקוב עקוב אחרי התפתחותו של תינוק. בגיל בו הוא לומד להכיר את העולם, את גופו ולשפר את יכולותיו

תגיות:
צילום: freepik

הורים רבים מופתעים מהמהירות בה התינוקות גדלים ומתפתחים, זהו אחד הדברים המרגשים ביותר בחיים וזו חוויה מעניינת ומרגשת לעקוב אחר התפתחות התינוק הלומד להכיר את גופו ולשפר את יכולותיו הקוגניטיביות והמוטוריות.

התינוק לומד עם הזמן כיצד לשלוט בשריריו, הוא מפתח קואורדינציה, לומד כיצד להתגבר על מכשולים, ורוכש כלים חדשים כל הזמן. יש לציין כי למרות שיש שלבים מוכרים בהתפתחות התינוק – לכל תינוק יש את קצב ההתקדמות שלו, ועל פי רוב התינוק יעבור לשלב ההתפתחות הבא רק כאשר הוא ירגיש מספיק

צילום: freepik
ביטחון בשלב ההתפתחות הקודם. מקובל להתייחס לשלבי ההתפתחות אצל תינוקות לפי חודשים, ויש שלבים מהירים ושלבים איטיים, כאשר תינוק אחד עשוי להתקדם במהירות בשלב מסוים ולהתקדם לאט בשלב אחר, לעומת תינוק אחר המתפתח בדיוק להפך.

שלבים עיקריים בהתפתחות התינוק

בחודש הראשון להתפתחות התינוק הוא ישן רוב הזמן, ניתן להבחין ברפלקס היניקה ובאגרופיו הקמוצים של הפעוט. כמו כן, בשלב זה מבחינים בחיוך רפלקסיבי בגלל גירוי תחושתי והתינוק אוהב את תנוחת הערסול כמו ברחם. לקראת סוף החודש הראשון התינוק מתחיל להחזיק ולסובב את ראשו, הוא מסוגל לעקוב אחר עצמים נעים ולהפנות את ראשו למקור אור, הוא גם מפתח קשב לרעשים בסביבתו.

במהלך החודש השני התינוק מחזיק טוב את ראשו אך עדיים זקוק לתמיכה, הוא מסוגל לחייך באופן רצוני, להביא את ידיו למרכזו גופו, לעקוב בעיניו אחר תנועה וצליל, הוא משמיע קולות חדשים והוא יותר ערני.

במהלך החודש השלישי התינוק מרים את ראשו היטב ומסוגל להישען על אמות ידיו בעודו שוכב על הבטן, הוא מסוגל להושיט את ידיו ולאחוז בחפצים, להכניס לפה חפצים שונים, לצחוק בקול ולעקוב עם עיניו וראשו לכל כיוון.

במהלך החודש הרביעי התינוק מעביר משקל מצד לצד, יכול להישען על מרפקיו כאשר הוא שוכב על הבטן, והוא מסוגל להרים את רגליו לעבר ידיו כאשר הוא שוכב על הגב. התינוק מסוגל בשלב זה למשש חפצים באצבעותיו ולשים את ראשו בשכיבה על הבטן כדי לנוח.

בחודש החמישי התינוק מתחיל להתהפך מצד לצד, מרים את בית החזה באמצעות יישור ידיו, מפתח קשר מוח יד ומסוגל לגעת בכפות הידיים ולשחק ברגליו. כאשר הפעוט שוכב על הבטן הוא מצליח להתהפך לגב תוך כדי משחק, ולרוב הוא מסוגל להעביר חפץ מסוים מיד אחת לשנייה.

בחודש השישי התינוק בודק וחוקר את כל גופו, תופס את כפות רגליו בידיים, מסוגל לתפוס יד ורגל נגדית, לסובב את ראשו לעבר מי שקורא בשמו ומתחיל לעשות מעין שכיבות שמיכה ולהסתובב על ציר.

בחודש השביעי התינוק מתחיל לזחול תוך הרמת האגן או בית החזה, הוא מסוגל לעמוד על שש, להושיט יד גבוה כדי לאחוז בחפץ ומתחיל לזרוק חפצים על הרצפה.

בחודש השמיני התינוק מסוגל לזחול קדימה ואחורה, המוטוריקה העדינה מתפתחת והוא מסוגל לשבת לבד דקות ספורות.

בחודש התשיעי התינוק יכול לשבת ללא הגבלת זמן, לאחוז חפצים באחיזת צבת, למחוא כפיים והוא מתחיל לדחוף את גופו מעלה באמצעות הרגליים.

בחודש העשירי התינוק מסוגל להתרומם למצב עמידה, לטפס במדרגות ולהחזיק לבד בקבוק כדי לשתות. בחודש האחד עשר התינוק מנופף בדיו לשלום, נהנה ממשחקי "קוקו", הולך סביב רהיטים תוך אחיזה ויכול לדחוף עגלת ילדים. בגיל שנה התינוק עושה את צעדיו הראשונים לבד, יכול לטפס במדרגות, לבנות מגדל מקוביות, להרים חפצים מהרצפה, להחזיק עיפרון ולשרבט על דף והוא יכול למצוא חפצים שהוחבאו.

הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה